Nezisková žurnalistika a volná licence copyleft - kamínek v mozaice nových trendů

07.01.2020 12:07

 

Článkem o neziskové novinařině otevřela Evropská observatoř žurnalistiky na svém webu letošní rok, již šestnáctý ve své existenci. Autor příspěvku Vaše práva nevyhrazena. Nezisková žurnalistika si osvojila volnou licenci copyleft Jan Kuliš se podrobně zabývá novým trendem, kdy oproti tendenci zpoplatnit stále více novinářské produkce jdou ti autoři, kteří netrvají na exkluzivitě svých článků, ale naopak stojí o jejich větší šíření. 

Ke známému termínu copyright k ochraně autorských práv tak přibyl termín nový, opačný. Označením copyleft dává autor svolení k dalšímu přebírání a šíření jeho díla, samozřejmě s uvedením jména autora a zdroje, případně za dalších podmínek uvedených zkratkami.

Ačkoli se princip otevřeného přístupu k textům asi nikdy nestane většinovou záležitostí, přináší řadu nesporných výhod. Vždyť jak připomíná autor článku, již před 60 lety za takto koncipovaný sloupek Dnešek a zítřek, který pravidelně vycházel v několika stovkách novinových titulů, získal Walter Lippmann prestižní Pulitzerovu cenu. V Česku takto již několik let funguje web Hlidacipes.org, zatím jako jediný, byť přebírání článků s odkazem na jejich zdroj najdeme i u spousty jiných titulů. Ve světě pracuje pod otevřeným přístupem mnoho médií, nejvíce celkem pochopitelně v oblasti vědecké žurnalistiky. Vždyť i obecně známější pojem Creative Commons pochází původně z akademického prostředí jako filozofie volného přístupu k informacím a vědeckým výsledkům. Copyleft ovšem používají rovněž weby zaměřené na politiku a mezinárodní vztahy.

 

Zkratky otevřených licencí Creative Commons:

CC-BY - základní licence, kdy je nutno uvést pouze autora a zdroj

CC-BY-ND - zamezuje šíření dalších odvozených děl, týká se to například fotografií a jejich postprodukce

CC-BY-SA - licence, která odvozená díla nijak nezakazuje, ale mají se šířit dál pod stejnou licencí

CC-BY-NC - dílo je možno užít pouze nekomerčně, mohou je však použít nezisková média, jejichž web obsahuje reklamu

CC BY-NC-ND - tato licence zapovídá odvozená díla a umožňuje dílo převzít pouze nekomerčně

CC BY-NC-SA - při nekomerčním použití lze převzít i pro odvozená díla

 

Rozhodně si nenechte ujít článek Jana Kuliše Vaše práva nevyhrazena. Nezisková žurnalistika si osvojila volnou licenci copyleft.